Nyhet Honda Gold Wing F6C ´14

Date onsdag, 20. november 2013

Nyhet Honda Gold Wing F6C ´14

HONDA Gold Wing F6C    NYHET 2014                                                             

En helt ny modell, baserat på GL1800 Gold Wings plattform. En avskalad adrenalinstinn ”Street Muscle Cruiser”, med Gold Wings otroliga sexcylindriga boxermotorn på plats. En maskin med mycket muskler, skön stil, bekvämlighet i mängd och det härliga soundet från 6-cylindrar, då är det lätt att få ”ståpäls” som en känd idrottsman myntade en gång i tiden…



En stor portion stil och ännu mer motor är två viktiga komponenter som gör en boulevard-kryssare så speciell. Med sin speciella design är det lätt att misstänka att den inte går helt obemärkt förbi när man kommer glidande i city. Det här är motorcykeln för dig som är kräsen och vågar sticka ut. Lyx, flärd och långt ifrån en dussinvara.

Originalet, en naken GL1000 Gold Wing av 1975 års modell som riktmärke, med dess boxermotor, då fyrcylindrig och i god cruising stil. Den blev snabbt en ikon och den slutgiltiga designen för den här typen av motorcykel, tack vare en smidig kraftöverföring och härliga komfort.

Modellen rönte stor uppmärksamhet 1987 när den 4-cylindriga motorn ersattes av en boxersexa på 1500 kubik. Då fanns enbart fullt dressade modeller med helkåpa. 1996 kom åter en naken variant med boxer sexa, F6C Valkyrie och så var man tillbaka i ruta ett igen… Givetvis fanns även den fullt påklädda Gold Wingen kvar hela tiden för den som ville ha det största. GL1800 Gold Wing ersatte GL1500 år 2000. Nu 2014 finns den helt nya Gold Wing F6C, byggd med 21:e århundradets attityd, design och prestanda.

F6C – ”Street Muscle Cruiser!”

 

 

Modellöversikt
F6C är hela 70 kg lättare än GL1800. Motorn är alltjämt på 1832 kubik med bränsleinsprutning och sexcylindrar som levererar vridmoment i mängd. Motorn drar jämnt och kraftfullt från start på lågt varvtal till öppet spjäll, med dubbla ljuddämpare som ger det rätta soundet.

Nya F6C bryggar mellan den nya CTX1300 och Gold Wing F6B/GL1800 Gold Wing modellerna. Den är lättare än sina fullastade touring-fokuserade syskon Gold Wing och ger en körupplevelse ut över det vanliga. Mycket tack vare en välkontrollerad fjädring, dubbla 4-kolvs bromsok fram och en ergonomisk körställning. En helt underbar motorcykel.

Dess visuella intryck - låg, lång och muskulös, ger ett dramatiskt utseende och karossen vilar tryggt på en extra kraftig och massiv aluminiumram. En F6C är en omöjlig att inte lägga märke till… Den sticker ut rejält.

CHASSI
Till F6C används ett minimalt chassi för att hålla nere vikt, men måste ändå vara tillräckligt kraftigt för att bära upp den kraftfulla boxer sexan. Ramen består av lätta multi-box aluminiumprofiler med dubbla rör. F6C har en lång hjulbas med den stora motorn lågt monterad i ramen, vilket ger en låg tyngdpunkt som skapar enastående köregenskaper i alla hastigheter.

En ny ram del, även den i aluminium förstärker F6C:s bakparti. Sitthöjden är låga 734 mm och en bekväm, välformad dyna som är bara 300 mm bred, gör det enkelt att kliva av och på maskinen eller att sätta ner båda fötter i marken när man stannar.

Den 45 mm teleskopgaffeln matchas av en Honda Multi-Action System (HMAS) en enkeldämpare som kan justeras manuellt för fjäderförspänning (Pro-Link) arbetar tillsamman enkelsidig aluminium sving.

Jämfört med sina syskon är F6C:s styrgeometri utdragen till: gaffelvinkel 30.5° med 121,5 mm försprång. Övriga mått (L x B x H) 2473 mm x 942 mm x 1154 mm och hjulbasen är 1707 mm. Tjänstevikten 341 kg.

För en ökad stabilitet på denna nakna motorcykel har vikt balansen fram kontra bak optimerats till 49,9/50,1. Det breda styret ger en hävstångseffekt och gör att den stora F6C:n blir lätt att manövrera trots att den väger några kilo.
För att få nödvändigt väggrepp med neutrala köregenskaper har F6C utrustats med ett stort framhjul på 19-tum och lågprofildäck 130/60-R19. Bakfälgen mäter 17-tum och har ett brett 180/55-R17 däck.

Bromssystemet har dubbla 310 mm flytande främre skivor och 4-kolvsok. Bak en 316 mm ventilerad bromsskiva och 3-kolvsok i samverkan med tvåkanals ABS-system för säkra stopp även på våta vägbanor.

F6C har ett rent och modernt utseende och kan skryta med LED-belysning i strålkastare, bakljus, varselljus och indikatorer. Det ger stor synbarhet både i dagsljus och mörker. All instrumentering är inbyggd i en elegant LCD-display.

Följande två färger finns att välja på;

Röd - Bordeaux Red Metallic
Svart - Graphite Black

 

MOTOR
Målet för F6C motorn var att leverera en kraftfull acceleration på en tiondels sekunds varsel från stående och iväg. Den skulle också kunna köras silkeslent och utan ryck i låga hastigheter och på låga varvtal – en ”Street Muscle Cruiser”.

Hondas 1832 cc SOHC, 12-ventils, sexcylindriga boxermotor har ett stort försprång som kraftpaket räknat. PGM-FI kontrollerad bränsleinsprutning med dubbla 40 mm Keihin spjällhus och den F6C - specifika 6,6 liters luftburken ger tillsammans rätt bränsle-luft mix till motorn. Borrning och slaglängd är 74 mm x 71 mm och kompressionsförhållandet är 9.8:1. Den producerar 17 kpm i vridmoment vid låga 4000 varv med maximal uteffekt på 85kW/ 5500 varv. (116 hkr)

Kylarnas placering har fått en intressant lösning, eftersom de inte kunde front monteras. Sidomontering blev den naturliga lösningen, med luftintag och kanaler innanför sidokåporna till kylpaketet för att ge tillräckligt med kylning. F6C är 5-växlad där den 5:e växeln räknas som överväxel. I drivpaketet ingår kardan för bästa och säkrast kraftöverföring från den stora vridstarka motorn. Kopplingen är hydraulisk och väldigt lättarbetad, det krävs lite handkraft för att växla.

Över 10 avgassystem plockades fram som prototyper under utvecklingsarbetet med otaliga former och slutstycken, innan Hondas ingenjörer blev nöjda. Det var både utseende och ljud som var viktiga parametrar för att få allt perfekt. Från ett morrande ljud på låga varvtal till ett skrikande crescendo vid maximalt varvtal… I slutändan var de mycket nöjda resultatet. Den vänstra ljuddämparen har en något större volym än den högra för att få rätt balans. 3,8 respektive 3,3 liter.

F6C motorn är Euro III kompatibel med förbättrade miljöprestanda. Honda Evolution Katalysator System 3 (HECS3) har en 3-vägs katalytisk process som säkerställer kraftigt reducerad kväveoxid, kolväte -och kolmonoxidhalter på de avgaser som släpps ut via de dubbla kromade ljuddämparna.

TILLBEHÖR
Följande äkta Honda originaltillbehör kommer att finnas tillgängliga;

LED dimljus
Hög vindruta
Kromat sidostöd
Kromad sidokåpa
Pakethållare
Sadelväskor i äkta läder
vindavvisare